Henri Julien Félix Rousseau Yılan Oynatıcısı

Henri Julien Félix Rousseau Yılan Oynatıcısı / The Snake Charmer

Henri Julien Félix Rousseau Yılan Oynatıcısı / The Snake Charmer

Henri Julien Félix Rousseau’un annesi “Yılan Oynatıcısı” olarak bilinen bu tabloyu yapmasında sanatçıya ilham verdi. Oğlundan Hindistan’a yapmış olduğu seyahatin anılarını yaşatması için bir tablo yapmasını istedi. 1907 yılında naif veya ilkel üslupta resimler yapan Fransız post-empresyonist ressam bunu gerçekleştirdi. “Yılan Oynatıcısı” sanatçının en beğenilen eserleri arasında yer almakta.

Dönemine göre resmin konusu oldukça yeni ve heyecan verici. Tablonun sol ortasında yer alan siyahi bir Havva’nın, huzurdan öte endişe yaratan bir Cennet bahçesinde bir yılanı oynatıyor olması en belirgin özellik. Abanoz ağacı kadar siyah, ay gözlü kadın figürü aslında belli belirsiz kendi ekseninde de çaldığı müziğe dans ediyor. Hintlilerin Kali Tanrıçasını ima eden bu kadın elinde yer alan antik flütü ile hem çevresini büyülüyor hem de etrafındaki yılanları etkiliyor.  Farklı hayvanlar tarafından çevrili olan kadın hem gizemli bir şekilde aydınlanan geceye huzur katıyor, hem de çaldığı müzik tabloya farklı bir anlam kazandırıyor. Böylece ressam aynı zamanda müziğin gizemli büyüsünü bu egzotik orman içerisinde bizlere sunuyor.

Asimetrik ve yaratıcı figürlerin etkin olduğu resim, aydın ve yoğun renkler ile karanlık bir kompozisyon sergiliyor. Tamamen hayal gücü olan bu fantastik bitki örtüsü, ressamın en önemli imzalarından ve pek çok resmin de karşımıza çıkan unsurlardan biri. İnsan figürü, hayvanlar ve garip bitki örtüsü özenle resmedilmiş olup enteresan hatta fantastik bir sessizliği huzurlarımıza seriyor.

Herhangi bir egzotik ormanı görmemiş olan Rousseau’nun tek ilham kaynağı Paris’teki Botanik Bahçe olmuş. Burada el değmemiş, kusursuz şekillerden oluşan bir nevi dünyada yer alan cennet bahçesi tasvir edilmiş. Geniş inanışa göre yılanlar müziğin büyüsü karşısında dayanamazlar ve tek bir noktaya bakarak sabitlenir. Vücutları yarı dik biçimde ve yavaşça dalgalanarak süzülürler. Bunun haricinde başka bir hareket yapamayan yılan, bu tabloda aynı inanış içerisinde resmedilmiş. Bir trans ortamı yaratılmış ve her şey flütün müziği ile bir araya getirilmiş.

Sözkonusu yazım Andante’Nin Şubat sayısında sayfa 18’de yayınlanmıştır …